//
کدخبر: ۴۲۳۱۵۷ //

اخراج اساتید از دانشگاه آزاد واقعیت دارد؟

هر سال و در آستانه شروع سال تحصیلی جدید موضوعات مرتبط با دانشگاه و دانشجو به مباحث داغ برخی رسانه‌ها و فضای مجازی تبدیل می‌شود، به طوری که امسال نیز علاوه بر مباحث همیشگی، بحث اخراج اساتید از دانشگاه‌ها طی هفته‌های اخیر فراگیر شد.

اخراج اساتید از دانشگاه آزاد واقعیت دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

چند وقتی است که ماجرای اخراج اساتید از دانشگاه‌های دولتی تا آزاد به سوژه‌ برخی رسانه‌ها تبدیل شده و اخبار ضد و نقیضی در این زمینه شنیده می‌شود.

در همین رابطه نیز چندی پیش روابط عمومی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری به شفاف‌سازی در این موضوع پرداخت و دلایل قطع همکاری دانشگاه‌ها با ۵۸ استاد را توضیح داد. دلایلی که وزارت علوم برای عدم فعالیت این ۵۸ نفر اعلام کرد، شامل مواردی چون: قطع همکاری، بلاتکلیفی، بازنشستگی، تعلیق موقت، جابه‌جایی، انفصال موقت و.... بود.

در این میان، ۱۷ نفر از ۵۸ نفر با استناد به توضیحات وزارت علوم، اساتید دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

در این زمینه دکتر محمد قربانی گلشن‌آبادی سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص تعداد اساتیدی که با دانشگاه آزاد قطع همکاری کرده‌اند، اظهار کرد: این صحبت‌ها و تعداد اساتیدی که در فضای مجازی عنوان می‌شود که دانشگاه آزاد با آنها قطع همکاری کرده در حد شایعه است. مثلا در برخی شبکه‌های اجتماعی این‌طور عنوان شده که حدود ۱۲ نفر از دانشگاه آزاد واحد قم اخراج شده‌اند. این در حالی است که کسی اخراج نشده است و همه سر کارشان هستند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از افرادی که شایعه شد در لیست اساتید اخراجی دانشگاه آزاد است، در دوران کرونا فوت کرده بود. یا استاد دیگری را که گفتند اخراج شده، هم اکنون در واحد دانشگاهی خود در سِمت معاونت مشغول به فعالیت است. پس چطور این افراد اخراج شده‌اند؟

دکتر محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز طی روزهای گذشته در نشست خبری خود در خصوص ماجرای اخراج اساتید گفته بود: ما برای اینکه جوانان هم سر کار بیایند و جریان زنده هیات‌ علمی حفظ شود، باید از آنها بهره ببریم. در گذشته افرادی که یک‌بار بازنشسته شده بودند، می‌توانستند فعالیت مجدد خود را در دانشگاه آزاد شروع کنند. بودند کسانی که به ۶۰‌سالگی رسیدند و ما برای این افراد بدون اینکه کوتاه بیاییم قاعده گذاشتیم تا برای جوان‌سازی هیات‌علمی پیوسته اقدام کنیم و اساتید بعد از ۶۰‌سالگی از هیات‌علمی پیوسته، بازنشسته می‌شوند و به‌عنوان هیات‌علمی وابسته می‌توانستند درخواست همکاری در قالب هیات‌علمی بدهند. رسیدن به سن بازنشستگی در کشور ما برای هیات‌علمی تلخ است ولی ما ۷۰۰ نفر را در بهمن‌ماه سال قبل بازنشسته کردیم که مشمول بازنشستگی بودند و ۱۰ نفر این موضوع را به‌دلایل سیاسی ربط دادند و می‌خواستند به خودشان اعتباربخشی کنند.

وی همچنین اضافه کرد: حوزه علم کار مشخصی دارد و استاد باید شاگردپرور باشد و در همه‌جای دنیا قواعد استادی مشخص است. گاهی اگر تخلفاتی صورت می‌گیرد، نظام رسیدگی ما دقیق و فعال است. ما از مقام استادی صیانت و در ارتباطات دانشجویی آنها را حفظ می‌کنیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۳۱۵۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان