//
کدخبر: ۴۴۲۵۶ //

احساس کاهش امنیت روانی در پی حوادث دردناک بنیتا، کیمیا و آتنا

هر چند که این‌گونه موارد در گذشته و دهه‌های اخیر نیز وجود داشته اما در حال حاضر به علت گسترش فضای مجازی و ارتباطات رسانه‌ای رسمی و غیررسمی این‌گونه خبرها به سرعت دست به دست می‌شوند و مردم از جزئیات آنها با خبر شده و در این میان گاهی اطلاعات غلط نیز به مردم داده می‌شود.

احساس کاهش امنیت روانی در پی حوادث دردناک بنیتا، کیمیا و آتنا
به گزارش فرتاک نیوز،

طی یک ماه گذشته چند خبر دردناک در جامعه دست به دست چرخید که تمام خانواده‌های کشور را متاثر کرد. ماجرای تعرض  به آتنا و قتل او به دست رنگرز پارس آبادی، پس از او تعرض به کیمیا توسط ناپدری‌اش و سرانجام ربوده شدن بنیتا و کشته شدنش به دلیل گرسنگی و گرمای شدید همه این موارد کافی بود تا روح و روان مردم تحت تاثیر قرار گیرد و امنیت روانی افراد جامعه پایین بیاید. هنوز جو جامعه درگیر این سه اتفاق غم‌انگیز بود که چند روز پیش عبدالکریم یادگاری، معاون اجتماعی بهزیستی استان مرکزی تعرض و کودک‌‌آزاری پریا کودک پنج ساله ساوه‌ای را تایید کرد. موضوعی که باعث شد بود تا پریا دچار ضربه مغزی شده و به کما برود. همان روز ملکی، رئیس دادگستری ساوه آزار این دختر بچه‌ را تایید کرد اما با این حال گفت که این کودک‌آزاری، آزار جنسی نبوده است.

با این حال ملکی با بیان اینکه کودک به وسیله مادرش به بیمارستان منتقل شده است، گفت: «مادر کودک به‌عنوان اولین مظنون در بازداشت است و تحقیقات در این باره ادامه دارد.» در این میان دیروز حسین اسدبیگی، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که پریا دختر پنج ساله‌ ساوه‌ای که هفتم مرداد ماه بعد از کودک‌آزاری به کما رفته بود، فوت شد. با این حال هنوز پزشکی‌قانونی نظر قطعی خود درباره تایید کودک‌آزاری این کودک را اعلام نکرده است و به گفته اسدبیگی هیچ اطلاعات دیگری در این‌باره وجود ندارد.» سه روز پیش سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که در حال حاضر بیشتر کودک‌آزاری‌ها از طرف والدین صورت می‌گیرد، به‌طوری که 75 درصد از آزاردهنده‌‌ها را افراد خانواده تشکیل می‌دهند.  اسدبیگی در ادامه صحبت‌‌هایش با اشاره به اینکه نمی‌خواهیم با اعلام خبرهای منفی جو جامعه را ملتهب کنیم، افزود: «متاسفانه اخیرا موارد متعددی از آزار جنسی کودکان، کودک‌ربایی یا قتل کودکان در فضای مجازی منتشر می‌شود که غمگینی و ناامنی را در جامعه ایجاد می‌کند.»

 به گفته وی هر چند که این‌گونه موارد در گذشته و دهه‌های اخیر نیز وجود داشته اما در حال حاضر به علت گسترش فضای مجازی و ارتباطات رسانه‌ای رسمی و غیررسمی این‌گونه خبرها به سرعت دست به دست می‌شوند و مردم از جزئیات آنها با خبر شده و در این میان گاهی اطلاعات غلط نیز به مردم داده می‌شود.

رئیس اورژانس اجتماعی تاکید کرد: «توسعه خبرهای منفی باعث پایین آمدن بهداشت روانی و اجتماعی مردم می‌شود و این در حالی است که افزایش انتشار و دست به دست شدن چنین اخباری در جامعه باعث دامن زدن به دیگر آسیب‌های اجتماعی ازجمله خودکشی می‌شود؛ چرا که یکی از علل افزایش خودکشی در جامعه احساس ناامیدی و ناامنی در جامعه است.»

اسد بیگی افزود: «پیشنهاد می‌کنیم همانطور که حوادث منفی، دردناک و غم‌انگیز به سرعت در جامعه پخش می‌شود فضاهای مثبت و امیدبخش و همچنین نشاط‌آور نیز در جامعه توسعه یابد چرا که  موارد کودک‌آزاری، همسرآزاری و... به موقع توسط دستگاه‌های مسئول رسیدگی می‌شود اما در حال حاضر ایجاد روحیه امیدبخش و نشاط‌آور در جامعه ما متولی خاصی ندارد و کمتر به آن توجه می‌شود.»  اما آنچه که در این جرایم به صورت مشترک وجود دارد این است که اکثر افرادی که مرتکب این جرایم می‌شوند به موادمخدر صنعتی توهم‌آور اعتیاد دارند، موضوعی که درباره ماجرای بنیتا کاملا مشخص بود و فردی که خودروی پدر بنیتا را ربوده بود به دنبال تامین پول موادمخدرش بود. ناپدری کیمیا هم موادمخدر مصرف می‌کرد. البته قاتل آتنا در پارس آباد مصرف‌کننده موادمخدر نبوده است. موضوعی که باعث شده است تا اسدبیگی با واکنش به آن بگوید که متاسفانه دیواری کوتاه‌تر از دیوار معتادان در جامعه پیدا نمی‌کنیم و بسیاری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی را به مصرف‌کنندگان مواد نسبت می‌دهیم در حالی که این جرایم معمولا توسط افرادی که دچار اختلال شخصیتی ضد اجتماعی یا در نوجوانان اختلال سلوک هستند، رخ می‌دهد و ممکن است که این افراد در کنار رفتارهای ضداجتماعی خود اقدام به مصرف موادمخدر یا مشروبات الکلی نیز کنند.»

اسدبیگی ادامه داد: «نمی‌توانیم جرایم و آسیب‌های اجتماعی را به‌طور صرف به معتادان نسبت دهیم اگرچه این احتمال وجود دارد که درصدی از مصرف‌کنندگان شیشه و مت آمفتامین‌ها دچار هذیان و پرخاشگری شوند و در نتیجه به جرم و جنایت نیز اقدام کنند اما با این حال نمی‌توان معتادان را سرچشمه جرایم و آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفت.»

در این میان اگرچه انتشار خبرهای ناگوار در جامعه می‌تواند به افزایش ناامنی روانی در جامعه دامن بزند اما نباید فراموش کنیم که مردم جامعه برای زندگی درست و بهتر نیازمند آموزش هستند، آموزشی که بتواند آنها را از خطرات پیرامون‌شان دور کند. شاید اگر پدر بنیتا می‌دانست که نباید کودکش را در خودروی روشن تنها رها کند، یقینا بنیتا الان در آغوش او و مادرش بود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۲۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان