//
کدخبر: ۵۶۵۵۱ //

نمره ۲۰ برای عملکرد گمرک باشماق مریوان

سالانه شش میلیارد دلار ترانزیت و 500 میلیون دلار صادرات غیرنفتی در مرز رسمی باشماق مریوان انجام می‌گیرد.

نمره 20 برای عملکرد گمرک باشماق مریوان
به گزارش فرتاک نیوز،

،مرز باشماق به عنوان اولین بازارچه مرزی استان کردستان در سال 1373فعالیتش را شروع کرده و به فاصله تقریبی17 کیلومتر از شهر مریوان و در جوار روستای مرزی باشماق ساخته شد.

 

بازارچه مذکور تا اولین شهر مرزی با کشور عراق و استان سلیمانیه (شهر پینجوین)حدود شش کیلومتر و تا مرکز استان سلیمانیه (شهر سلیمانیه) حدود 130کیلومتر فاصله دارد.

 

در سال‌های گذشته طرح توسعه بازارچه مرزی باشماق در قالب 32هکتار شروع شد، اما در سال 1369 عملاً فعالیت اقتصادی از طریق مرز باشماق با کردستان عراق آغاز شد و این مبادلات به دلایل قومی و ویژگی‌های خاص منطقه روز به روز تقویت شده و توانسته به عنوان اولین بازارچه مرزی جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق بستر مناسبی برای فعالیت اقتصادی فراهم کند. 

 

ناامنی در مناطق مرکزی کشور عراق در سال‌های گذشته سبب گردیده بسیاری از تجار و بازرگانان عراقی ترجیح دهند کالاهای مورد نیاز خود را از ایران و از طریق بازارچه مرزی باشماق تحویل گیرند و این وضعیت سبب بالا رفتن تراکم کار و ازدحام بازارچه شده و اگر قبلاً مناطق و روستاهای همجوار بازارچه در آن سوی مرز نیازمندی‌های خود را از این محل تأمین نمایند و اکنون باشماق به عنوان یک مرکز حیاتی برای کشور عراق و یک محور اساسی در توسعه صادرات کشورمان تبدیل شده است. 

 

سهم گمرک رسمی باشماق مریوان از صادرات 85 درصد است و عمده محصولات صادراتی استان کردستان نیز شامل کالاهای کشاورزی، صنعتی و غذایی و آشامیدنی است که بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص می‌دهند.

 

اگر چه در سال‌های اخیر درگیری‌های کشورعراق میزان صادرات و ترانزیت کاهش چشمگیری داشته است، اما آنچه وضعیت مرز باشماق مریوان را بسامان رسانده است، مدیریت واحد در این مرز است.

 

بارها هم مسئولین با عناوین بزرگ‌ترین مرز ایران، بزرگ‌ترین مرز ترانزیتی و عناوین دیگر نام برده‌اند.

 

مدیت گمرک، در این اوضاع و احوال کار آسانی نیست انصافاً هم مدیریت آن توانسته موفق عمل نماید و ‌نظم فراوان در سیستم اداری و فضای کادر اداری و غیراداری، محوطه بزرگ‌ترین مرز بین‌المللی غرب کشور ایجاد نماید و تکریم ارباب رجوع  هم پیشتاز است. 

 

مدیریت گمرک باشماق مریوان در این  9 ماه عملکردی مناسب از خود ارائه داده است و می‌توان نمره 20 به عملکرد مدیرت آن داد.

 

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۶۵۵۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان