//
کدخبر: ۱۳۲۵۲ //

واریز سود سهام عدالت در سال ۱۳۹۶

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی از واریز سود سهام عدالت در سال آینده خبر داد و اعلام کرد تاکنون ۲۴هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت به خزانه واریز شده است.

واریز سود سهام عدالت در سال 1396

به گزارش فرتاک نیوز، جعفر سبحانی با اعلام این خبر افزود: دولت تدبیر و امید در خصوص واریز سود سهام عدالت عملکرد قابل توجهی داشته و از این رو 70 درصد واریزی به حساب خزانه کشور به میزان حدود 18 هزار میلیارد تومان در دولت یازدهم محقق شده که این رقم فاصله بین مبلغ کلی و مبلغ واریز شده به حساب خزانه نیز مربوط به شرکت هایی است که مجامع آنها برگزار شده و میزان سودشان مصوب شده است.

وی افزود: در مجموع سهام عدالت می تواند 6 دهک پایین جامعه را پوشش دهد و تا پایان سال جاری مبلغ 532 هزار تومان از محل سودهای دریافتی از شرکتهای سرمایه پذیر که در طی ١٠ سال گذشته انجام گرفته، به آنها سهم می رسد.

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی درباره مشخص شدن سود سهام عدالت گفت: در مجموع تا پایان امسال بیش از 24 هزار میلیارد تومان دریافت و به خزانه واریز شده یا خواهد شد که این مبلغ میزان در نظر گرفته شده برای 49 میلیون مشمول سهام عدالت است.

سبحانی درباره مشخص شدن وضعیت سهام عدالت تا پایان سال جاری اظهار داشت: مجامع 60 شرکتی که تحت پوشش سهام عدالت بوده اند عمدتاً در تیر ماه سال 95 برگزار شده است و به طور قطعی تا پایان سال 1395 تمامی مشمولان سهام عدالت یک صورتحساب از سازمان خصوصی سازی دریافت خواهند کرد به این مفهوم که مردم بدانند در طی این بازه ده ساله از این سهم یک میلیون تومانی چه مقدار تا به حال به خزانه دولت واریز شده و احیانا چه مقدار در سنوات گذشته سود دریافت کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان خصوصی سازی در دولت یازدهم به طور قطع به یقین تا پایان سال 95 وضعیت تمام مشمولان سهام عدالت را که حدود 49 میلیون نفر هستند کاملا روشن خواهد کرد و لذا فرایند ساماندهی سهام عدالت مشمولان طرح در حال نهایی شدن است.

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه در دولت گذشته شش دهک پایین جامعه به طور علمی شناسایی نشدند، افزود: شناسایی این دهک ها تقریبا به لحاظ جمعیتی و شغلی انجام شد و نهایتا 18 گروه شغلی مشمول سهام عدالت شدند، که جمعیتی بالغ بر 49 میلیون و 132 هزار و 251 تن را شامل می شود. این را نیز باید اعلام کرد که متأسفانه دولت گذشته درباره ارزیابی سود ده یا زیان ده بودن شرکتها نیز در بازار سرمایه عملکرد مثبتی نداشته است به طوری که می بینیم تعدادی از شرکتها که بخشی از سهام آنها متعلق به سهام عدالت است، عمدا شرکت های زیان ده بودند.

سبحانی درباره تکلیف توزیع سود سالانه سال 1395، سهام عدالت اظهار داشت: در سال 1394 مهلت 10 ساله سود سهام عدالت به اتمام رسید و مبلغی که پیش تر گفته شد در مورد میزان سود این سهام متعلق به دوره 10 ساله مالی این طرح از سال1385 تا 1394 است.

وی تصریح کرد: در سال 1395، شورای عالی اجرای اصل 44 قانون اساسی مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن، سازمان خصوصی‌سازی موظف شد سود سهام عدالت سال مالی 95 مشمولین را در سال 96 میان آنها تقسیم کند، مطابق قانون تجارت برای دوره مالی سال 95 شرکت ها چهار ماه فرصت دارند تا مجمع عمومی خود را برگزار و سود تقسیمی‌شان را مشخص کنند و پس از آن نیز شرکت ها هشت ماه فرصت خواهند داشت که این سود را میان سهامداران خود تقسیم کنند؛ بنابراین تا پایان سال 96 باید این اتفاق رخ دهد و مشمولین می توانند در سال آینده سود سهام عدالت خود را دریافت کنند و دیگر این سود بابت اقساط سهام آنها به خزانه واریز نخواهد شد.

به گفته مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی، در حال حاضر ارزش واقعی برگه‌های یک میلیونی سهام عدالت مشمولین حدود 2 میلیون تومان است که سود سالیانه آنها در صورتی که اولا سهم خود را تا سقف یک میلیون تومان افزایش دهند و دوم اینکه سهام خود را نگهداری کنند و به فروش نرسانند سود سالیانه این سهام حدودا بین 150 تا 200 هزار تومان برآورد می شود که مشمولین از اواخر سال آینده و در سالیان آتی در صورت نگه داشتن سهام خود، می توانند از آن بهره مند شوند.

وی درباره اصلاح سبد سهام عدالت نیز توضیح داد: با توجه به مصوبه هیات وزیران تغییراتی در بخشی از سهام عدالت لحاظ شد به این صورت که ۷پالایشگاه، سقف سبد سهام عدالت‌شان تغییر و اصلاح شد؛ پالایشگاه‌های کرمانشاه، بندرعباس، تبریز، اصفهان، شیراز، لاوان و تهران سهام‌شان20 درصد اصلاح و کاهش داشته و به ازای آن دو پالایشگاه، پالایشگاه نفت امام خمینی شازند اراک و پالایشگاه نفت آبادان، افزایش سهام عدالت داشته‌اند؛ بدین معنی که 36 درصد سهم پالایشگاه امام خمینی شازند اراک و 9 درصد سهم پالایشگاه آبادان اصلاح و افزایش داشته است.

در حال حاضر ٦٦ درصد سهام پالایشگاه شازند اراک و ٤٩ درصد سهام پالایشگاه آبادان به سهام عدالت تعلق دارد.

سبحانی درباره سود واریزی این هفت پالایشگاه به حساب سهام عدالت نیز گفت: تغییری در این بخش ایجاد نمی‌شود و سودها پا بر جا خواهد بود و به قوت خود باقی است؛ ارزش ریالی این هفت پالایشگاهی که سهام عدالت آنها تغییر کرد در مقایسه با 2 پالایشگاهی که سهامشان افزایش یافت، تقریبا برابر و تفاوت چندانی با هم ندارند

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۲۵۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان